Telefon:
+90 (312) 911 81 94

Adres:
​Çetin Emeç Bulv. Yukarı Öveçler Mh. Lizbon Cd. No: 2/3 Çankaya, Ankara

Yasadışı Bahis Suçu ve Cezası

Türkiye’de yasaların verdiği yetkiye dayanarak düzenlenen ruhsat/lisans olmadan bahis oynamak veya oynatmak kanuna aykırıdır ve yaptırıma tabidir. 7258 sayılı “Futbol ve Diğer Spor müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun” (“7258 sayılı Kanun”)  söz konusu bahis yasaklarını düzenlemektedir. Yasadışı bahis oynatmak 7258 sayılı Kanun madde 5/1-a’ya göre suçtur. Yasadışı bahis oynamak ise aynı Kanunun madde 5/1-d’ye göre ise kabahattir. Bu yazımızda yasadışı bahis suçu tanımını yapıp, suçun türleri ve cezası hakkında detaylı bilgiler vereceğiz. Son olarak yasadışı bahis suçu ile ilgili emsal Yargıtay kararlarına yer vereceğiz.

Yasadışı Bahis Nedir?

Yasadışı bahis, yetkili makamların verdiği ruhsat/lisans olmaksızın spor müsabakaları için oynanan bahistir. 7258 sayılı Kanun yasadışı bahis oynamayı ve oynatmayı yasaklamaktadır. Kanun sadece yasaların verdiği yetkiye dayanarak verilen ruhsat ile bahis faaliyetlerine izin vermektedir. 7258 sayılı Kanun’a göre yasadışı bahis suçları şunlardır;

  • Yasadışı bahis oynatma, yer ve imkan sağlamanın cezası 3 yıldan 5 yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıdır.
  • Yurt dışında oynatılan bahislerin Türkiye’de oynatılmasına imkan sağlamanın cezası 4 yıldan 6 yıla kadar hapis cezasıdır.
  • Yasadışı bahis suçu ile ilgili paranın nakline aracılık edenler 3 yıldan 5 yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezası alacaktır.
  • Reklam veya başka şekilde kişileri yasadışı bahse teşvik etme suçunun cezası 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıdır.
  • Yasadışı bahis oynamanın cezası ise 2024 yılı için 36.038 TL – 144.218 TL idari para cezasıdır. Söz konusu cezayı vermeye kabahati işleyen kişinin bulunduğu yer mülki amiri (kaymakam) yetkilidir.

Yasadışı Bahis Oynama Cezası

Yasadışı bahis, yetkili makamların verdiği ruhsat veya lisans olmaksızın spor müsabakaları için oynanan bahislerdir ve Türkiye’de 7258 sayılı Kanun tarafından kesinlikle yasaklanmıştır. Bu kanun, sadece yasal yetkilere dayanarak verilen ruhsat ile bahis faaliyetlerine izin vermektedir. Yasadışı bahis, hem bireyler hem de toplum için ciddi ekonomik ve sosyal zararlar doğurabileceğinden, bu tür faaliyetlere katılanlar yasadışı bahis oynama cezası ile karşı karşıya kalabilirler. Yasadışı bahisle mücadele etmek, hem hukuki hem de toplumsal açıdan büyük önem taşımaktadır. Bu yüzden, yasaların belirlediği sınırlar içerisinde kalmak ve lisanslı bahis platformlarını tercih ederek yasadışı bahisten uzak durmak gereklidir.

Yasadışı bahis oynamak 7258 sayılı Kanun madde 5/1-d’ye göre bir kabahattir. Bu nedenle yasadışı bahis oynama ceza yargılamasına konu olmadığından kabahat olarak adlandırdığımız bir hukuki sonucu doğurmaktadır. Söz konusu kabahatin karşılığı  hapis veya adli para cezası değil, idari para cezasıdır.

2024 yılı için yasadışı bahis oynama halinde verilen idari para cezası 36.038 TL-144.218 TL arasındadır.

Yasadışı bahis oynama adli sicile işler mi?

Yasadışı bahis oynama kabahat olduğu, suç olmadığı için adli sicile işlemeyecektir. Dolayısıyla yasadışı bahis oynama kabahatinin memuriyete engel hiçbir durumu bulunmamaktadır. Adli para cezası olmadığı için ödenmediği halde hapis cezasına da çevrilemez.

Yasadışı bahsin memurlukta disiplin ve cezai yönünden sonucu nedir?

657 sayılı Devlet Memurları Kanunu madde 125’te yasadışı bahis oynama ile ilgili herhangi bir disiplin cezası yer almamaktadır. Ancak yasadışı bahis oynamanın kınama cezasını gerektiren “hizmet dışında Devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak” disiplin eylemini oluşturabileceği kanaatindeyiz. Zira yasadışı bahis oynamak kanunlarca yasaklanan bir fiil ve kabahat olduğu için devlet memurlarının söz konusu davranışlardan uzak durmaması devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikteki bir eylemdir.

Ayrıca 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Jandarma, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Sahil Güvenlik kolluk kuvvetleri için “hizmet dışında resmi sıfatının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak eylem ve davranışlarda bulunmak” fiilini disiplin suçu olarak düzenlemektedir. Yasadışı bahis oynama fiilinin bu disiplin suçu tanımı kapsamında olduğu kanaatindeyiz. Buna göre yasadışı bahis oynayan kolluk görevlileri 6 ay kısa süreli kademe durdurma cezası alabilecektir.

Yasadışı Bahis Oynatma Suçu

Türkiye’de yasadışı bahis oynatmak, yasalara göre suç teşkil eder. Türkiye’de bahis ve kumar faaliyetleri Spor Toto Teşkilat Başkanlığı ve Milli Piyango İdaresi gibi resmi kuruluşlar tarafından denetlenir. Yasal bahis oynatmayan veya lisanssız olarak bahis oynatan kişi ve kişilerin eylemleri suç oluşturur.

Kanun koyucu, yasadışı bahis oynatmayı bahis oynamaya göre daha ağır bir fiil görerek suç olarak düzenlemiştir. 7258 sayılı Kanun madde 5, yasadışı bahis oynatma suçlarını düzenlemektedir. Buna göre yasadışı bahis oynatma suçları şunlardır;

  • Yasadışı bahis oynatma
  • Yasadışı bahse yer ve imkan sağlama
  • Yurt dışında oynatılan bahislerin Türkiye’de oynatılmasına imkan sağlama
  • Reklam veya başka şekilde kişileri yasadışı bahse teşvik etme

Yasadışı Bahis Oynatma Cezası

Yasadışı bahis oynatma suçunun cezai yaptırımı hapis cezası olarak düzenlenmiştir. Bu nedenle oynama gibi kabahat olarak tanımlanmaz, direkt olarak adli sonuçları olan bir suçtur.

7258 sayılı Kanun madde 5/1-a’ya göre yasadışı bahis oynatmak suç olarak düzenlenmiştir. Bu suça göre yasadışı bahis oynatanlar ile yasadışı bahse yer ve imkan sağlayanlar 3 yıldan 5 yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezası alacaktır.

Aynı Kanunun madde 5/1-b’ye göre yurt dışında oynatılan bahislerin Türkiye’de oynatılmasına imkan sağlayanlar 4 yıldan 6 yıla kadar hapis cezası alacaktır.

7258 sayılı Kanun madde 5/1-c’ya göre yasadışı bahis suçuyla ilgili paranın nakline aracılık edenler 3 yıldan 5 yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezası alacaktır. Aynı Kanunun madde 5/1-ç’ye göre reklam veya başka şekilde kişileri yasadışı bahse teşvik edenler 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezası alacaktır.

Yasadışı bahis oynatma suçu adli sicile işler Mi?

Türkiye’de adli sicil, bir bireyin adli geçmişini ve hukuki durumunu kaydeden resmi bir belgedir. Adli sicil kaydı, bir kişiye ilişkin mahkeme kararlarını, suç dosyalarını ve cezalarını içerir. Bu kayıtlar, adli makamlar tarafından tutulur ve Adalet Bakanlığı tarafından sağlanır.

Kanun koyucu yasadışı bahis oynatmayı suç olarak düzenlediği için yasadışı bahis oynatmadan yapılan yargılama sonunda alınan ve kesinleşen ceza mahkumiyetleri adli sicile işleyecektir.

Yasadışı bahis oynatma suçu memuriyete engel midir?

657 sayılı Devlet Memurları Kanunu madde 48’e göre kasten işlenen bir suçtan dolayı 1 yıldan fazla süreli hapis cezaları memuriyete engeldir. Yasadışı bahis oynatma suçunun cezası da 1 yıldan fazla olduğu için bu suç nedeniyle mahkum olan kişiler memur olamayacaklardır.

Memurlukta disiplin ve cezai yönünden sonucu nedir? 

657 sayılı Devlet Memurları Kanunu madde 125’te ve diğer disiplin kanunlarında yasadışı bahis oynatma ile ilgili bir hüküm bulunmamaktadır. Ancak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu madde 48’e göre memuriyete engel halleri olan kişilerin bu vasıfları kaybetmeleri halinde memuriyetleri sona erecektir. Bu doğrultuda yasadışı bahis oynatma suçundan 1 yıldan fazla hapis cezası alan memurların memuriyetleri sona erecektir.

Yasadışı Bahis Suçu Yargıtay Kararları

kabahatlinin eyleminin kesintisiz fiille işlendiğinin kabul edilerek her bir bahis oynamak için para gönderim işleminine ayrı ayrı idari yaptırım kararı verilemeyeceği gözetilmelidir.” (Yargıtay 19. Ceza Dairesi 2020/3653 Esas,  2021/2967 Karar)

Yargıtay’ın kararına konu olan olayda kabahatli yasadışı bahis için bir hesaba 2 kez diğer hesaba 1 kez para göndermiştir. Kabahatli hakkında kolluk görevlileri her bir para havalesi hakkında ayrı ayrı idari para cezası vermiştir. Ancak kabahatli söz konusu fiiller hakkında tek bir idari para cezası uygulanması gerektiği için itiraz etmiştir. Anadolu 8. Sulh Ceza Hakimliği itirazı yerinde görmeyerek talebi reddetmiştir. Adalet Bakanlığı da CMK madde 309 uyarınca Anadolu 8. Sulh Ceza Hakimliği’nin kararının kanun yararına bozulması talebinde bulunmuştur.  Söz konusu kanun yararına bozma talebi Yargıtay 19. Ceza Dairesi’ne gelmiştir.

Yargıtay 19. Ceza Dairesi ise 5326 sayılı Kabahatler Kanunu madde 15/2’ye atıfta bulunmuştur. Buna göre aynı kabahatin birden fazla işlenmesi durumunda kabahatli her bir kabahat için ayrı ayrı idari para cezası alacaktır. Ancak kesintisiz fiille işlenen kabahatlerde idari yaptırım kararına kadar tek fiil olarak kabul edilecektir. Ayrıca dosyada farklı para havalelerinin ayrı bir bahis fiili ile ilgili olduğuna dair bir bulgu da bulunmamaktadır. Bu durumda Yargıtay 19. Ceza Dairesi kabahatli hakkında tek bir idari para cezası uygulanması gerektiğine hükmetmiştir ve Anadolu 8. Sulh Ceza Hakimliği’nin idari para cezası iptal talebinin reddi kararını bozmuştur.

Paylaşın
× İletişime Geçin