Telefon:
+90 (312) 911 81 94
Adres:
Çetin Emeç Bulv. Yukarı Öveçler Mh. Lizbon Cd. No: 2/3 Çankaya, Ankara
Sosyal medya platformları, iletişimi kolaylaştırırken aynı zamanda müstehcenlik suçu gibi çeşitli hukuki sorunlara da yol açabilir. Bu suçlar, genellikle toplumun ahlaki değerlerini zedeleyen ve çocukları olumsuz etkileyen içeriklerin paylaşılmasıyla ortaya çıkar.
Müstehcenlik suçu, toplumu ahlaki yönden olumsuz etkileyebilecek şekilde cinsel içerikli içeriklerin paylaşılmasıdır. Kanuna göre müstehcenlik suçunun kapsamına aşağıdaki fiiller girmektedir (TCK m. 226/1):
Ancak, şu hususlar müstehcenlik suçu kapsamında değerlendirilmez: (TCK m. 226/6)
Kanun koyucu; mevzuatta müstehcenlik suçunun yaptırımını suçun işleniş şekillerine göre TCK’nın 226/2-3-4-5. fıkralarında düzenlemiştir.
Müstehcen içeriğin ses, görüntü ve yazı şeklinde basın ve yayın yolu ile yayınlanması mümkündür. Ayrıca, kişiler bu yayınlanmaya aracılık edebilir. Bu gibi durumlarda, kanun koyucu mevzuatta 6 aydan 3 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası öngörmüştür.
Kanun koyucu, mevzuatta müstehcen içerikli ürünlerde çocuklara ilişkin hallerin varlığını, ayrıca düzenlemiştir. Bu bağlamda; kanun koyucu mevzuatta müstehcen ürünlerin içeriğinde şunların yer almasını, bu hal kapsamında değerlendirmiştir:
Bu hallerde, kanun koyucu mevzuatta 5 yıldan 10 yıla kadar hapis; 5.000 güne kadar adli para cezası öngörmektedir.
Kanun koyucu; mevzuatta çocuklara ilişkin hallerin var olduğu müstehcen içerikli ürünlere ilişkin faaliyetleri, ayrıca düzenlemiştir. Yine bu bağlamda; çocuklara ilişkin hallerin var olduğu müstehcen içerikli ürünlerde, doğrudan çocukların, temsili çocuk görüntülerinin ve çocuk gibi görünen kişilerin yer alması mümkündür:
Söz konusu ürünlere ilişkin faaliyetler kapsamında; mevzuatta şu fiiller sayılmıştır:
Bu şekilde işlenen suçlar için, mevzuatta kanun koyucu, 2 yıldan 5 yıla kadar hapis, 5.000 güne kadar adli para cezası öngörmüştür.
Kanun koyucu; mevzuatta doğal olmayan cinsel davranışların yer aldığı ürünlere ilişkin faaliyetleri, ayrıca düzenlemiştir. Bu bağlamda; mevzuata göre doğal olmayan cinsel davranışların var olduğu müstehcen içerikli ürünlerde, şu cinsel davranışların yer alması mümkündür:
Ayrıca; kanun koyucu diğer doğal olmayan cinsel davranışları da, bu düzenleme kapsamında değerlendirmektedir. Söz konusu ürünlere ilişkin faaliyetler kapsamında mevzuatta şu fiiller sayılmıştır:
Bu şekilde işlenen suçlar için, mevzuatta kanun koyucu, 1 yıldan 4 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası öngörmektedir.
Kanun koyucu; mevzuatta çocuklara ilişki hallerin ve doğal olmayan cinsel davranışların yer aldığı ürünlerin içeriği ile ilgili faaliyetleri, ayrıca düzenlemiştir. Söz konusu ürünlerin içeriğine ilişkin faaliyetler kapsamında kanunda şu fiiller sayılmıştır:
Bu şekilde işlenen suçlar için, mevzuatta kanun koyucu, 1 yıldan 4 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası öngörülmüştür.
Son olarak, 226’ncı madde kapsamında düzenlenen suçlar dolayısıyla, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmedebilir (TCK m. 226/6).
İnternet ve sosyal medya platformları, müstehcenlik suçlarının işlenmesine oldukça geniş bir alan sunmaktadır. Bu suçlar, çeşitli dijital iletişim yöntemleri aracılığıyla gerçekleştirilebilir. İnternet ve sosyal medya üzerinden müstehcenlik suçu işleme şekilleri şunlardır:
Suçun oluşması için dijital platformlardaki iletişim araçlarının kullanılmasıyla birlikte, içeriklerin çocukları kötüye kullanma, şiddeti teşvik etme veya toplumun genel ahlak kurallarına aykırı olma durumları da değerlendirilmelidir. Toplumun ar ve hayâ duygularını inciten ürünler müstehcen olarak kabul edilmekte ve bu suçu işleyenler cezalandırılmaktadır.
+18 içerikler, genellikle yetişkinlere yönelik olarak tasarlanmış ve yayınlanmış materyalleri ifade eder. Bu tür içerikler genellikle cinsel içerikli malzemeleri içerir. Ancak, yetişkinlere yönelik cinsel içerikli içeriklerin izlenmesi genellikle yasal olarak kabul edilir, çünkü yetişkin bireyler arasında özgür irade ve rıza esastır. Ancak, bu tür içeriklerin dağıtımı ve erişimi bazı yerel yasalara tabi olabilir. Bazı ülkeler veya bölgeler, cinsel içerikli materyallerin erişimini veya dağıtımını belirli kurallara tabi tutabilir. Bu yüzden, söz konusu içeriklere erişmeden önce, yerel yasalara uygun olup olmadığını kontrol etmek önemlidir. Öte yandan, çocukların bu tür içeriklere erişmesini önlemek amacıyla genellikle yaş sınırlamaları ve filtreleme önlemleri kullanılmaktadır. Ebeveynler, çocuklarının internet kullanımını kontrol etmek ve uygun içeriklere ulaşmalarını sağlamak için çeşitli filtreleme araçları ve kontroller kullanabilirler.
Müstehcen ürünlerin satılması veya kiralanması da suçun oluşumuna zemin hazırlamaktadır. Müstehcen ürünlerin reklamını yapan kişiler de seçimlik hareketlerden birini kullanarak suç işlemiş olur. Müstehcen ürünlerin reklamı yapıldığında verilecek ceza 6 ay ile 2 yıl arasında hapis cezası olabilir.
Reklam yapılırken sosyal medya kanalları, radyo, TV gibi araçlar kullanıldığı takdirde basın yoluyla müstehcenlik suçu işlenmiş olur. Basın yoluyla müstehcenlik suçu işleyen kişi 6 ay ile 3 yıl arasında hapis cezasına çarptırılabileceği gibi 5000 güne kadar adli para cezası da alabilir.
Müstehcenlik suçu, ölü insan bedeni, hayvanlar veya doğal olmayan şekilde cinsel ilişki biçiminde de ortaya çıkabilir. Bu tür bir suç işlendiğinde 1 ile 4 yıl arasında hapis cezası ve 5000 güne kadar adli para cezası verilebilir.
NCMEC, ABD merkezli bir sivil toplum kuruluşudur. Kaybolan, kaçırılan, cinsel istismara uğramış veya istismarla karşılaşmış çocuklarla ilgili çalışmalar yapmaktadır.
NCMEC raporu, Ulusal Kayıp ve İstismara Uğramış Çocuklar Merkezi (National Center for Missing and Exploited Children – NCMEC) tarafından hazırlanan bir rapordur.
NCMEC, internet üzerinde çocuk pornografisi içeren materyalleri tespit etmek ve bu suçları önlemek amacıyla çeşitli teknolojik yöntemler kullanır. İnternet servis sağlayıcıları (ISS) ile işbirliği yaparak, çocukları istismar eden veya çocuk pornografisi içeren içerikleri yayınlayan kişileri tespit eder.
NCMEC’nin çalışmaları, çocukların güvenliği ve istismarın önlenmesi açısından son derece önemlidir. NCMEC raporları, genellikle çocukların cinsel istismarı ve çocuk pornografisiyle ilgili olarak tespit edilen bilgileri içerir.
Bu raporlar, aşağıdaki bilgileri içerebilir:
Bu raporlar, çocuk istismarıyla mücadelede ulusal ve uluslararası düzeyde yetkililere, kolluk kuvvetlerine ve yargı makamlarına yardımcı olmak amacıyla kullanılır. Yani, NCMEC raporu çocuk istismarı suçlarının tespiti ve soruşturulmasına katkı sağlayan önemli araçlardan biridir.
NCMEC raporu hazırlayan uzmanlar, belirli kriterlere dayanarak ve çeşitli materyalleri inceleyerek raporlarını oluştururlar. Bu materyaller arasında IP adresleri, görüntüler, tarih ve saat bilgileri, video kayıtları gibi unsurlar yer alabilir.
Rapor, tespit edilen materyallerle birlikte hazırlanır ve ilgili kişinin bulunduğu ülkenin yasalarına göre değerlendirilir. NCMEC, bu raporları ilgili ülkelerin yetkililerine ileterek, çocuk istismarı suçlarına karşı mücadelede ulusal ve uluslararası düzeyde işbirliği sağlar.
Örneğin, Google tarafından sağlanan verilere göre, 2021 yılı itibariyle NCMEC’e bildirilen rapor sayısı, içerik sayısı, devre dışı bırakılan hesap sayısı ve kaldırılan URL sayısı gibi istatistikler, çocuk istismarıyla mücadelede ne kadar büyük bir sorunla karşılaşıldığını göstermektedir. Bu da herkesin, bilinçli ya da bilinçsiz şekilde çocuk istismarı suçlarına karışabileceği gerçeğini vurgular.
NCMEC raporu hazırlanırken, çocuk pornografisi kriterleri genellikle ABD yasalarına dayanmaktadır. ABD yasalarına göre, bir yayının çocuk pornografisi olarak kabul edilebilmesi için aşağıdaki şartları taşıması gerekmektedir: